Rok 2013 ogłoszono rokiem Hipolita Cegielskiego w 200. rocznicę urodzin. Idąc za tym hasłem członkowie średzkiego oddziału PTTK Ziemi Średzkiej i sympatycy pieszych wędrówek oraz krajoznawstwa wybrali się w sobotę 9 lutego na wycieczkę, podczas której podążali śladami tego sławnego Wielkopolanina.
Ze względów komunikacyjnych wycieczkę rozpoczęliśmy trochę od końca, tzn. od symbolicznego pomnika na Cmentarzu Zasłużonych Wielkopolan. Stamtąd, podczas spaceru przez Stary Rynek, mijając po drodze pozostałości barbakanu (a dokładniej Baszty Narożnej Artyleryjskiej) i spoglądając na odbudowany Zamek Królewski, dotarliśmy do Bazaru. To tu w 1846 roku, dotychczasowy nauczyciel, doktor filozofii, zmuszony do poszukania nowego zajęcia otworzył sklep z wyrobami żelaznymi, następnie stworzył warsztaty naprawcze narzędzi rolniczych i fabrykę produkującą proste narzędzia i maszyny rolnicze (przy ul.Koziej i Strzeleckiej). U zbiegu ulic Podgórnej i Święty Marcin od 2009 r. stoi pomnik przedstawiający Hipolita Cegielskiego opartego o maszynę parową, wykonany wg projektu poznańskiego rzeźbiarza Krzysztofa Jakubika przez zakład Brązart Juliusza i Barbary Kwiecińskich z Pleszewa. Stąd niedaleko już na Pl.Bernardyński/ ul.Garbary gdzie stoi obecne Liceum Ogólnokształcące św.Marii Magdaleny, a byłe gimnazjum, do którego uczęszczał i później wykładał jako nauczyciel Hipolit Cegielski. Tyle spaceru po Poznaniu. W drodze do Szreniawy jeszcze przejazd ul. 28 Czerwca 1956 roku obok dzisiejszych Zakładów Hipolita Cegielskiego – HCP, gdzie przed główną bramą stoi lokomobila na pamiątkę tych produkowanych w XIX w.
Na terenie Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno – Spożywczego obejrzeliśmy ciekawą wystawę poświęconą Hipolitowi Cegielskiemu, a zatytułowaną: „Labor omnia vincit Życie i dzieło Hipolita Cegielskiego w 200. rocznicę urodzin”. Przedstawiono go jako filologa i nauczyciela, a zarazem przemysłowca, publicystę i działacza społecznego. Były także proste maszyny rolnicze i makiety większych oraz parowozu. Na koniec obejrzeliśmy film z prac nad przywróceniem lokomobili samobieżnej H.Cegielski typu EM z 1919r. do pierwotnej sprawności technicznej.
Ostatnim elementem wycieczki był spacer po teren ie Wielkopolskiego Parku Narodowego; przeszliśmy trasę z Rosnówka czarnym szlakiem turystycznym - zabytkową aleją kasztanową z 1 poł.XIX wieku - do Trzebawia i dalej morenowymi pagórkami porośniętymi lasem do Stęszewa. Stamtąd już autokarem powrót do domu, a w trakcie przejazdu osoby które zapamiętały najwięcej z wycieczki – a byli to Marcin Jóźwiak i Aleksander Kijak - wygrały książki napisane przez Marka Rezlera o Hipolicie Cegielskim, aby go jeszcze dokładniej poznać.
Wycieczkę prowadziła: L. Pazoła